Första bilen

Ens första bil är nått alldeles speciellt som etsat sig fast rejält i mitt minne, vi tar det från början. Jag hade kommit in på Fordonsteknisk linje på gymnasiet, visste väl överhuvudtaget inte vad jag skulle syssla med när man skulle bli "stor", o det avspeglar sig nog rätt tydligt till mina val mot gymnasieskolan😀 Skogsbrukslinjen i Västsura, Fordonsteknik Fagersta, Musiklinjen i Västerås, detta skvallrar om bredden på mina val, hur som helst så blev det Fordonsteknik i Fagersta. Var rätt nervöst första månaderna, hade inte skruvat mycket, det enda som man skruvat med var väl ens egen cykel samt senare en trilskandes moped. Fann mig ändå rätt snabbt i skolan, var faktiskt riktigt kul, vi hade en mycket bra lärare som hette Mats Fernros hans entusiasm smittade verkligen av sig på mig. Mats var utan tvekan en av de bättre lärare jag någonsin haft, han var duktig på att förklara det teoretiska på ett enkelt sätt, men också väldigt kunnig på det praktiska, en lärare som jag fick mycket stort förtroende för, det blev helt enkelt skitkul att gå till skolan.

Under vårterminen i åk 1 hade flera klasskamrater skaffat sig någon bil som det mekade med och skulle göra iordning, det var Volvo 142, Volvo Amazon och Opel Rekord 1900 mm.

Kände att jag också ville ha tag i en bil o fixa den från grunden. 

 

En dag när jag cyklade hem från skolan såg jag att grannen kallad Kumla hade köpt en gammal bil som han hade svårt att få igång, jag svängde upp till honom o frågade om jag kunde hjälpa till, äh jävla skitbil skulle aldrig köpt det här åbäket, den vill ju inte starta! Han drämde igen huven med startkablarna hängande utanför o vände sig om mot mig, du kanske vill köpa den?

 

Jag stirrade på honom o frågade vad det var för modell, tja det är en Ford Taunus 17 m årsmodell 65, du får tan för 400 kr inte mycket rost på den o motorn ska vara bytt. Jag bara kände att jag måste ha den här bilen, farsan var ju fortfarande kvar på jobbet så jag skulle slippa invändningar från det hållet i allafall för stunden. Cyklade hem o hämtade 400 kr och snabbt tillbaks, Kumla blev nästan lite föör glad när jag gav honom de 400 kronorna, men nu var bilen min! Jag tog traktorn o bogserade hem bilen med Kumla vid ratten till gården där vi parkerade den.

En timme senare kom farsan hem på cykeln o funderade vad det var för skrot som stod på gården, han gnällde en hel del, mest för att han tyckte att den förfulade gården, men han insåg rätt snart att detta var nog bra att jag hade något att syssla med o lät mig hållas.

 

Jag tog in bilen till fordonsskolan och fixade så att den startade lätt samt sotade ur motorn, det visade sig att Kumla hade rätt när han påstod att motorn var bytt, motorn var en utbytesmodell och den gick som en klocka, det var en 4 cylindrig 1700 cc v4 motor på 70 hästkrafter Din. Känslan när man får något att fungera efter mycket pluggande o slit är mer eller mindre obeskrivligt, en riktigt härlig känsla, man har fixat bilen själv och man både såg och hörde resultatet, man kände sig stolt inombords, fan det här fixade jag!

 

 

 

  

Bild från nätet men så här såg den ut :-)

Sommar

Jag slipade ned lacken o ville lackera bilen i en annan färg, valet blev Saabs Cherry red, jag pratade med vår närmaste granne Pertti K om han kunde hjälpa mig, han hade nämligen en kompressor o lackspruta o hade lackat nån bil tidigare, vi kom överens att jag skulle slipa ned bilen o maska den, han skulle lackera den.

Kändes som jag hållt på o slipat hela sommaren men så kom då den stora dagen då bilen skulle få en riktig lack av Pertti, vi hade enats om en dag som passade honom, när den dagen infann sig blåste det något förskräckligt ute och bilen skulle ju lackeras utomhus. Jaha tänkte jag, nu blev det väl ingen lack, men när jag kom hem från skolan så ser jag Pertti lackar på förfullt utomhus.... rusar dit o kollar resultatet hmm blev väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig, satt en hel del björkfrön fast i lacken men nu var ju bilen som sagt klar. 

Tyckte ändå att bilen blev rätt snygg, avsevärt bättre än tidigare så jag la inte så stor vikt mot björkfröna de gick ju ändå att pilla bort när väl lacken hade stelnat ordentligt....

 

Här hittade jag en bild när den lakerats om till cherry red.

Här står den! Håller på o slipar ner lacken ska bli ny lack, från ljusgul till mörkröd.

Bilen klar nu bara körkort!

Som sagt jag fixade till bilen o satte in en stereo, det var lite trixigt på denna bil, spänningen låg på 6 volt, fanns inga moderna stereo apparater som gick mot 6 volt, så jag satte in ett 12 volts batteri i skuffen som fick driva stereon på 2 x 25 W, man kunde ju inte vara utan stereo i den här åldern det var helt uteslutet. Nu var det bara en liten detalj som saknades o det var själva körkortet.

Jag hade slutat skolan och börjat arbeta direkt efter avslutningen, nu på hösten skulle jag fylla18 jag längtade nått enormt till att få körkortet, bilen varju redan rustad o klar den stod ju liksom bara där o väntade på mig, en månad innan jag fyllde 18 besiktigade vi bilen o den gick rakt igenom bilbesiktningen, detta var Lycka!! Blev ju en sorts bekräftelse på att man lyckats med all jobb man lagt ner. 

Under den här tiden blev det bensinkrig i Sverige, flera olika bensinbolag började att sänka sina priser på bensin, tänkte att här lär jag nog passa på o hamstra lite bensin nu när priset ligger ca 30% under det normala, slutatde med att jag fyllde upp ett helt oljefat på 208 liter kan ju vara bra att ha... 

 

Dagen kom för uppkörning, fick skjuts från jobbet upp till Ringvägen i Fagersta, där fanns det en lokal som vägverkets uppkörningsledare förfogade över, det var en teorisal där man fick skriva det skriftliga provet, sen fick man köra upp med egen bil eller körskolans bil, jag var ju privatist så vi använde mina föräldrars nya Fiat Ritmo. Jäkligt nervöst, var ju fullt snöoväder ute och plogbilar o traktorer körde överallt och hur som helst, när allt var klart så gick min uppkörningsledare igenom alla misstag jag gjort, jag tänkte att det här gick nog åt pipan, men du ska ha denna, så räckte han över körkortet till mig..... total lycka.

Här rattar man pärlan

Efter att jag fått körkortet var det bara tillbaks till jobbet o jobba fram till kl 16, när jag stämplade ut bar det i väg på cykel hem i racerfart, slängde ifrån mig cykeln o svidade om, greppade bilnycklarna o startade upp Forden, i med en växel o det bar i väg, mötte farsan på cykel hem från sitt arbete, han vinkade glatt , vart ska jag åka tänkte jag? Spelar ingen roll... jag tar en sväng vart som helst... frihetskänslan var enorm.... inga föräldrar behövde vara med längre, jag kan åka vart jag vill när jag vill.

Blåste till Ludvika o tog en 150 gr superstar hamburgare sen hem igen, stereon gick konstant med Creedence o ZZ top....

Vad hände med bensinfatet.... tja det tog slut efter 12-13 dagar 😀